Klantcase Efficiency Online

Een nieuwe commerciële strategie

Logo EOL
et|icon_key_alt|

Strategie

mt|laptop_mac |

Website

et|social_rss|

Content

Focus op de ideale klant en hem helpen 

Geen tijd meer besteden aan onrendabele klanten en die klanten die er toe doen helpen bij hun zoektocht naar de juiste software oplossing. 

Een unieke manier van software ontwikkelen

Efficiency Online ontwikkelt al meer dan 15 jaar op een unieke manier software voor het MKB. Software om bedrijfsprocessen te automatiseren.

Het unieke is dat ze een softwaretool hebben gemaakt die zelf weer software kan maken.  Dat maakt het goedkoper, sneller en geeft de klant maximale flexibiliteit. Klopt er iets niet, moet er wat anders of wat nieuws bij. Geen probleem. In no time heb je een nieuwe versie.

Drie uitdagingen

Er liggen drie uitdagingen. 

  1. Een nieuwe strategie met focus op de ideale doelgroep en de marktpositionering.
  2. Een goed verhaal over software ontwikkel-Framework. Wat het is. Hoe het werkt en vooral wat de klant daaraan heeft.
  3. Een aanpak om MKB-ondernemers te helpen met het aanschaffen van software. Dat doen ze niet vaak. Hebben dus weinig kennis maar wel het idee dat het duur, tijdrovend en risicovol is.

De ideale klant

Starten bij de ideale klant. Wie is dat? Wat wil hij? Waar zit de behoefte maar ook de struggle op zoek naar de gewenste softwarepakket.  Dat laatste is enorm belangrijk om scherp te hebben. Want hem helpen bij die zoektocht is de eerste stap naar een nieuwe klant.

Het Value Proposition model van Strategyzer met de Jobs, Pains en Gains brengt je ideale klant makkelijk in beeld.

Vervolgens het eigen product, de markt, concurrenten en ontwikkelingen in kaart brengen. Dat, en de ideale klant zijn de ingrediënten voor de commerciële aanpak.

Dat hele plan hebben tot één dia teruggebracht. Deze poster (formaat bushok-poster) hangt bij EOL aan de muur. 

De echte uitdaging

Hoe help je klanten met het kopen van een softwarepakket? En nog belangrijker. Hoe maak je duidelijk wat er zo uniek is aan jouw methode.

Het verhaal over het software framework

Hier ligt de echte uitdaging. Scherp krijgen wat het echte ‘op te lossen probleem’ is. In dit geval het feit dat de klant van EOL niet vaak software aanschaft of laat ontwikkelen. Je kan 100 vragen bedenken die daarbij naar voren komen.

Ze lieten zich samenvatten in een paar zinnen.

  • Het kost altijd meer dan je verwacht
  • Het duurt langer dan toegezegd
  • Dan is het nog maar wachten of je krijgt wat je afgesproken hebt!

Dat vraagt om een antwoord en uitleg dat het Framework van EOL juist die zaken voorkomt

‘Je krijgt niet wat je gevraagd hebt, het duurt langer en er komt vaak ook nog een extra factuur achteraan’ – dat is hoe veel klanten tegen softwareontwikkeling aankijken. 

Een nieuwe website om te helpen met kopen

We gaan de ondernemer dus helpen bij het aanschaffen van nieuwe software. Om daarmee de scepsis en onzekerheid te reduceren. De huidige website had zijn beste tijd gehad en kon die boodschap niet overbrengen. Tijd voor een nieuwe.

Maar een website is meer dan techniek. Het gaat om informatie overbrengen. Content en design. En dat is voor een IT’er wel weer een uitdaging. Als Sherpa hebben we die route vaker gelopen en  figuurlijk gezien meerdere ondernemer naar boven begeleid.

Het resultaat kan je HIER bekijken.

far|fa-lightbulb|

Tip

Als je de vragen uit de verschillende fasen van de koopreis als vertrekpunt neemt dan heb je daarmee de basis voor de content. Het is dan nog een kwestie van structureren,  hiërarchie aanbrengen en vertalen naar de verschillende pagina’s.

Website EOL

De nieuwe website van EOL

Prikkelende titels maken

De concurrentie is groot op social media. Het zijn de titels die bepalen of ze je bericht op social media lezen of niet. 

Lees HIER de tips om prikkelende titels te maken die jouw berichten laten opvallen. 

Kennis delen en zichtbaar zijn

Een veelgehoorde opmerking van ondernemers is dat ze zich afvragen waarom ze hun website moeten aanpassen en bijhouden. ‘Er komt bijna nooit iemand op’.

Klopt. Dat gaat ook niet vanzelf. Je moet ze er letterlijk naar toe brengen. Door aanwezigheid op social media. Met prikkelende berichten en links naar jouw website waar ze verder kunnen lezen. Of Adwords inzetten om ondernemers die, in dit geval zoeken naar software, te attenderen op jouw unieke aanpak.

Een eerste kennismaking

Alleen op die manier zorgt je voor bezoek van je website. Waar vervolgens de volgende uitdaging ligt om ze daar ook andere informatie te laten lezen en ze te verleiden tot het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper…. in ruil voor hun naam en e-mail.

Waarmee het eerste contact gelegd is. Een eerste stap in mogelijk een langdurige samenwerking.

Top bereik

Een helder plan dat de koers voor de komende jaren aangeeft

Intern en extern

Een stevig en goed plan voor 2021

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Tijd voor de jaarplannen. 

Wil je een jaarplan op een paar A4’tjes. Een die je echt gebruikt en die je helpt om dit jaar wel de doelen te realiseren. We helpen je graag.

Onze expeditie ‘Jaarplan 2021’ geeft je een goed beeld van de aanpak en uitkomst.