Marketing automation
Automatiseer en optimaliseer jouw marketingprocessen
Software om je werk slimmer en sneller te maken
Het automatiseren van marketingprocessen
Marketing automation is in grote lijnen een software tool die je helpt om tijdrovende en herhalende marketingtaken/processen te automatiseren. Denk aan het automatisch tegelijkertijd inplannen van social media post op verschillende kanalen en momenten, het automatisch versturen van aangevraagde whitepapers of het versturen van een serie automatische e-mails op basis van profiel of gedrag. Marketing automation maakt de commerciële processen makkelijker en sneller. Het helpt je alle acties in de klantreis, customer journey of salesfunnel makkelijker en sneller te maken. Van social media posts, e-mails, leadmonitoring en selectie tot aan de acties die sales doet. Hiermee hou je tijd en middelen vrij voor andere belangrijke taken. De marketing automation software helpt je ook om bezoekers en leads – afhankelijk van hun kenmerken en gedrag - te volgen en gerichte berichten te sturen. Gecombineerd met de uitgebreide inzichten zorgt Marketing Automation ervoor dat de conversiepercentages verbeteren en je meer leads genereert.
De functies van marketing automation
Marketing automation software bevat functies als sociale media beheer, e-mailmarketing, leadregistratie, lead scoring, en analyses. Met deze functies je als marketeer diverse taken automatiseren.
- Social media beheer: Marketing automation software kan helpen bij het plannen en publiceren van berichten op sociale media. Sommige pakketten kunnen ook de sociale reacties en andere prestaties bijhouden. Inclusief de reacties op berichten.
- E-mailmarketing: Een van de voornaamste functies is het geautomatiseerd sturen van e-mails. Bijvoorbeeld na aanvraag van een whitepaper of inschrijving op denieuwsbrief. Vervolgens kan je campagnes instellen om gepersonaliseerde, gerichte berichten te sturen naar klanten en prospects op specifieke tijdstippen of op basis van bepaald gedrag op de website.
- Leadmanagement: De software helpt je om de leads en hun gedrag op te slaan in de database. Dat kan een eenvoudige database zijn of zoals bij sommige pakketten beschikken een uitgebreid CRM systeem waar je ook je klanten en andere belangrijke contacten in kan opslaan.
- Lead scoring: Dit is ook een van de meest belangrijke functies. Het bijhouden van wat jouw leads doen. Reageren op social media berichten, bezoeken van websitepagina’s, lezen van blogs en nieuwsbrieven. Op basis van het gedrag kan de software scores – letterlijk - toekennen aan je leads. Dit helpt je om de leads te kwalificeren en te prioriteren. Zodat je jouw inspanningen kan richten op die leads die het meest waarschijnlijk zullen converteren. En je daarmee betere leads aan Sales kan geven.
- Analytics: Een van de voornaamste functies is het geautomatiseerd sturen van e-mails. Bijvoorbeeld na aanvraag van een whitepaper of inschrijving op de nieuwsbrief. Vervolgens kan je campagnes instellen om gepersonaliseerde, gerichte berichten te sturen naar klanten en prospects op specifieke tijdstippen of op basis van bepaald gedrag op de website.
HubSpot marketing automation
Meer weten over HubSpot? Klik dan hier.
Uitgebreide integratiemogelijkheden
Veel marketing automation tools integreren eenvoudig met andere marketingsoftware zoals contentmanagementsystemen van websites, advertentieplatformen van Google en Facebook, webinar software, klanttevredenheidsonderzoeken en sales software.
Dat maakt het makkelijker maar wat nog belangrijker is, is dat een integraal beeld houdt van je leads en klanten door de hele klantreis/salesfunnel.
Het belang van een goede strategie
Ongeacht welke Marketing Automation oplossing je ook gaat kiezen, het succes valt of staat met één ding: Een duidelijk uitgewerkte klantreis met daarin alle stappen en een goed commercieel plan. Want marketing automation is en blijft een middel. Een software oplossing die je moet vertellen wat hij moet doen. Daarom is het belangrijk dat je een goed plan hebt met duidelijke doelen en focus. Want alleen dan kan je de software optimaal inrichten en zorgen dat deze het werk van de commerciële organisatie makkelijker én succesvoller maakt.
Meer over een goed commercieel plan en wat daar allemaal in zit vind je hier
Gratis Spiekbrief
Bizar veel leads in 3 stappen
Als je al goed op weg bent met je commercie, maar er toch meer uit wilt halen? Lees dan onze spiekbrief bizar veel leads.
Het goed organiseren van je commerciële processen gaat niet zomaar. Daarom helpen we daar graag bij. Wij geven onze bewezen aanpak voor bizar veel leads en klanten door een goed georganiseerde klantreis.