Klantcase Van ’t Hof Rijnland

Ingrediënten strategie 2024

Strategie

Propositie

Innovatie

Hoe kun je in een traditionele markt je organisatie dynamischer maken?

En hoe zorg je ervoor dat jouw managementteam de aanjager is.

Traditionele markt

Traditioneel. Dat is wel een goede benaming voor de markt waarin Van ’t Hof Rijnland zich bevindt. Zij beheren en verhuren vastgoed voor grote beleggers. Daarnaast doen ze voor veel Verenigingen Van Eigenaren de dagelijkse werkzaamheden. Een volumemarkt met smalle marges en werkzaamheden de relatief makkelijk kopieerbaar zijn. Je moet dus goed opletten dat de prijs niet je enige onderscheidende factor wordt.

Opschudden

Tijd om de markt op te schudden en voor Van ’t Hof Rijnland om een nieuwe rol en plek in die markt te vinden. Met een ander, meer duurzaam en lastiger te kopiëren verdienmodel. Waarbij het MT de rol van inspirator, aanjager en kartrekker moet pakken. Om jezelf dus maar even een uitdaging te geven! We gaan een flinke berg tegemoet.

Het Business Model Canvas als houvast

Een uitdaging. Als begeleiders ook wel lekker om houvast te hebben. Zeg maar de touwen waar je aan hangt op weg naar boven, naar de top. We hebben het Business Model Canvas van Strategyzer gebruikt. Een model waar de kracht in de eenvoud zit. Negen kernelementen die je helpen én uitdagen om je eigen business opnieuw uit te vinden.

Lange adem hebben!

 

De Mount Everest loop je ook niet in één keer op. Dat gaat in etappes. Dat is met de ontwikkeling van een nieuwe strategie niet anders.

Drie nieuwe concepten

Laten we met het resultaat beginnen. De strategiedag heeft drie nieuwe concepten opgeleverd. Samen met een flinke hoeveelheid inzichten voor het strategisch plan 2024. Verzameld en bedacht door het managementteam dat heeft aangegeven daar zo snel mogelijk mee verder te willen gaan.

Naar buiten kijken

Stap één is de strategiedag met het MT en één directielid. Voorafgegaan door interviews met en huiswerk voor de deelnemers.

We hebben ze gevraagd om eerst eens goed naar buiten te kijken. Wat zie je allemaal gebeuren? Binnen je eigen markt maar vooral op andere markten. Wat zit er achter het succes van Amazon? Waarom vindt iedereen Uber zo fantastisch? En presenteer dat in 10 minuten.

Dit werd aangevuld met een verhaal van een van hun meest vooruitstrevende klanten. Hoe kijken zij naar de markt en wat verwachten zij als klant? Van ’t Hof Rijnland wordt nu gezien als een erg goede partij. Maar hoe moet je blijven vernieuwen om dit zo te houden en de boot niet te gaan missen?

Boeiende inzichten en ingrediënten voor het vervolg.

Kriebels in je buik

Komt het goed?

Ingrediënten. Losse onderdelen. Want dat was de oogst tot op dat moment die dag. Hoe komen we tot iets met samenhang, ambitie en realiteit? Het was inmiddels 15:00 uur ’s middags.

Onze opdrachtgever vroeg nog eens voorzichtig ‘Hoe gaat het mannen. Komen we tot de gewenste output?’

Tja…. dan voel je weer even de kriebels in je buik. Nog nooit gehad dat het niet lukte. Maar zou dit de eerste keer worden dat het niet goed kwam?

Businessmodel VHR

Aan de slag met het nieuwe businessmodel

Binnen één uur 3 nieuwe concepten

Alles uit de kast. Stijgijzers in het ijs en omhoog!

Het team moest hier ‘out of the box’. Met de ‘rapid prototyping’-aanpak van Joey Gonesh. De geestelijk vader van Friday Out Of The Box en onze vaste partner die organisaties helpt met innovatie en ontwikkeling.

Met deze methode kan je een idee concreet maken. Een fysiek item dat laat zien wat je voorstel is. Dan zie je dat ieder mens creatief kan zijn. Binnen een uur hadden we drie concepten letterlijk tot leven gebracht.

Sherpa daagde ons uit om uit onze comfort zone te treden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen!

Bert van Lunteren – COO Van ’t Hof Rijnland 

Dus ja het kwam goed!

In de tussentijd waren de andere twee directieleden aangeschoven. Tijd om de inzichten en nieuwe concepten te gaan presenteren. Voelbare spanning. Gaat dit landen?

Twee concepten die duidelijk maakten hoe Van ’t Hof Rijnland een andere, meer onderscheidende rol in de keten kon nemen. En één concept om de kernkwaliteiten van de eigen organisatie te transformeren.

Drie prachtige concepten en input voor aanscherping van de strategie. De directie was onder de indruk. Een voelbare opluchting. En niet alleen bij het managementteam. Ook bij ons!

Etappe 1 zit erop

“We dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was”.

Een veel gehoorde reactie en vaak het grootste risico van dit soort trajecten. Dat risico wilden de directie en het MT niet lopen.

Mooi.

De afspraak staat hoe we deze ambitie verder gaan brengen tot een nieuw businessmodel voor VHR.

Wordt vervolgd!

 

Vergelijkbare expedities

Het commerciële team

Samenwerking en expertise

Nieuw businessmodel

Uitdagend nieuw concept

Strategie jongeren

Nieuw contact met jongere doelgroep

Meer Expedities

Commerciële training

Brengt je commerciële team naar een topniveau. In deze speciale training nemen we ze mee in de laatste inzichten, kennis, tips en trics van het commerciële speelveld anno vandaag.