Titels die leads genereren

Pas op lezers vermoord!

Schrijver grijpt naar keel en neemt adem weg…

0,2 seconde. Meer tijd is er niet.

Dan moet je de aandacht van jouw lezer hebben. Tenminste, als je wilt dat die de rest van jouw verhaal ook leest. Hoe je dat doet? Met titels die bij de keel grijpen. Die ‘verder lezen!’ schreeuwen. Die nieuwsgierig maken. Die uitdagen. En daar zijn manieren voor…
Niets zo sterk als nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid heeft onvoorstelbaar veel invloed heeft op ons. Ignorance is bliss, zeggen de Engelsen. Maar als je weet dat je nog niet alles weet, gaat het mis. Als het tipje van de sluier is opgelicht, als je er lucht van hebt gekregen, als je brandt van nieuwsgierigheid, dan ontstaat er een oncontroleerbaar verlangen naar het hele verhaal.

Zou het komen doordat de mens eeuwenlang niets anders had dan verhalen om informatie, cultuur en geschiedenis door te geven? Om betekenis te geven aan de wonderen van de wereld. En vandaag de dag zien we op sociale media niet anders. De Fear of Missing Out viert hoogtij.

leads
Het succes van de Story, CNN en de New York Times.
Waarom verkopen deze bladen als een malle? Door de goede verhalen? Misschien. Maar het geheim zit hem in de titels. Die prikkelen to the max! Kijk maar eens naar de voorbeelden. Wat trekt direct de aandacht? Juistem. De titels schreeuwen om een klik en sleuren je het verhaal in. Offline én online.
Te gek voor woorden, deze cijfers…

LinkedIn heeft 740 miljoen gebruikers die wekelijks 9 miljard (!) berichten krijgen voorgeschoteld. Facebook doet er een schepje bovenop met 2,8 miljard gebruikers. Die zitten per dag gemiddeld 34 minuten in hun tijdlijn te neuzen. En Google? Dat verwerkt 70.000 zoekopdrachten. Per seconde!!! En jij maar je best doen om jouw verhaal te slijten. Succes!

Scannen, scrollen, swipen; stoppen!

Met deze 6 tips maak je alvast de eerste meters

Bedenk zelf maar eens hoe jij door je tijdlijn gaat. Inderdaad. En wanneer stop je? Alleen bij een foto of titel die echt de aandacht trekt. En dat kan jij ook voor elkaar krijgen. Echt!

titels
Tip 1/6
Stel een Vraag
Stel een vraag waarop jouw lezers zeker het antwoord het antwoord willen weten. 10 kilo in 30 dagen! Hoe dan?
nieuwsgierigheid
Tip 2/6
Gebruik Intrigerende woorden
Woorden als: onthullen, geheim, bekentenis, fuck-ups, alarmerend, schokkend, … You get the picture. Dit soort termen maakt iets los bij de lezer. Ze hebben een belofte in zich. Van sensatie, van belangrijk nieuws, van iets wat je altijd al wilde weten. En ja, ook een ‘jeukende ballen’ vallen in die categorie…
leads
nieuwsgierigheid
Tip 3/6
Wakker de Nieuwsgierigheid aan
Licht een tipje van de sluier op. Geef al een beetje weg, maar laat de lezer nog even sudderen. En branden van nieuwsgierigheid.
Headlines thumb
Tip 4/6
Zet je lezers aan het Denken en op het verkeerde been
Zorg bijvoorbeeld dat woord en beeld niet kloppen of juist een vreemd combinatie vormen. Een tegenstelling of dubbele betekenis doet wonderen.
Headlines thumb
Tip 5/6
Spreek de Zintuigen aan
Hell! Not your cup of tea? Nee, daar wil niemand zijn. Maarre…, wat was er dan zo verschrikkelijk? Dat wil ik wel eens weten. Check. Die lezer is binnen.
Headlines thumb
Tip 6/6
Zorg voor Emotie en verbazing – iets wat de lezer niet verwacht
Slecht nieuws, een vervelende situatie. Dat raakt ons allemaal. En zorgt dat jouw lezers verder lezen.

Even samenvatten. Dit onthoud je nu voor altijd:

VINDZE:

 

Vraag

Intrige

Nieuwsgierigheid

Denken

Zintuigen

Emotie

Met de VINDZE-tips heb je een handig ezelsbruggetje voor messcherpe titels. Met als fatsoensregels: niet liegen, niet discrimineren, niet persoonlijk worden. Logisch. Maar voor de rest: wees creatief! Gebruik alles wat je maar kan verzinnen. Zoek de grens op. Sterker nog. Ga er eens overeen. 

Middelmaat hebben we al genoeg. En twijfel je? Check het bij anderen.

Multifunctioneel
Deze tips zijn overal toepasbaar. Blogs, sociale media, op je website. Maar waar ze zeker niet mogen ontbreken is bij je Google en Facebook-ads. Want daar tellen ze dubbel. Daar moet je aandacht trekken. Ik gebruik ze zelfs in onze offertes. In een wat minder prikkelende vorm, dat wel. Maar ze helpen goed om de lezer hier en daar even te prikkelen en bij de les te houden.
Wat vindt jouw doelgroep?
En dan nu het allerbelangrijkste (mooi op tijd, toch?): je doelgroep. Weet jij wat ze belangrijk vinden? Wat ze nodig hebben? Waar ze naar op zoek zijn? Waarvoor ze op de fiets springen? Als je dat scherp hebt, ben je spekkoper.

Dus besteed daar flink wat tijd aan. Anders is het weggegooid geld. Een handig haakje: bedenk wat ze nodig hebben en wat er in de weg staat om dat te bereiken. Als je daarmee speelt, heb je geheid de aandacht.

Halfbakken is ook rauw

Ga aan de slag en heb lef. Wees niet bang en probeer het. Zijn er mensen die er wat van vinden? Dat is 100% zeker. Maar dat heb je altijd als je de grenzen opzoekt. En die mensen vallen dan simpelweg niet in jouw doelgroep. Wees geen allemansvriend! Laat jouw titel doen wat hij moet doen. De aandacht trekken van jouw doelgroep en zorgen dat ze doorlezen.

Uitsmijter

Hoe één titel 2.3 miljoen boeken verkoopt

Nog even dan. Een treffender voorbeeld kon ik niet vinden. Hoe de aanpassing van een titel de verkoop deed exploderen. De cover spreekt voor zich. Zoek het verschil met de eerste uitgave…..

Nu ben jij aan de beurt. Grijp ze bij de keel!

Titels die opvallen

Zelf aan de slag met titels om leads en klanten te genereren?

Download Spiekbrief Bizar veel leads

Meer dan 20 pagina’s informatie en tips hoe je dit slim en vooral succesvol kan aanpakken.

Jouw eerste stap richting meer leads, klanten en omzet

Kickstart

Veel van onze klanten helpen we op weg met onze Kickstart sessie. In een uur aan de slag met jouw commerciële uitdagingen. We helpen je op weg met handige inzichten, templates en tools.

Spiekbrief

Wil je weten hoe we dit soort trajecten aanpakken? Lees onze spiekbrief ‘Bizar veel leads’ eens. Zo krijg je een goed idee van onze aanpak.

Bellen

Gewoon even bellen kan natuurlijk ook. Wij zijn te bereiken op het nummer 085 – 902 99 90.