Business Model Canvas
Bepalen, aanscherpen of heruitvinden van je businessmodel
Een overzichtelijk maar uiterst scherp model om alle belangrijke onderdelen van je businessmodel mee te bepalen. Van doelgroepen, waardeproposities tot aan partners en je kostenstructuur.
Waar gebruik je het Business Model Canvas voor?
- Doelgroep bepalen
- Nieuwe waardeproposities
- Focus op je kernactiviteiten
- Ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen
Negen bouwblokken voor jouw commerciële organisatie
Negen onderdelen die je commerciële organisatie een stap verder helpen.
Verdeeld over 3 blokken
De externe kant
Klantsegmenten - Wie zijn je ideale klanten of groepen om rekening mee te houden? En waarom?
Klantrelaties – wat voor relatie wil je met elk segment? Wat is daarin belangrijk?
Kanalen – via welke kanalen kan of moet je de klantgroepen bereiken?
Inkomsten – Bij de externe kant hoort ook de inkomstenstroom. Hoe en via welk model ga je geld verdienen met je waardepropositie. Abonnementen, uurtje factuurtje, lage marge - hoog volume of juist andersom?
De externe kant
Klantsegmenten - Wie zijn je ideale klanten of groepen om rekening mee te houden? En waarom?
Klantrelaties – wat voor relatie wil je met elk segment? Wat is daarin belangrijk?
Kanalen – via welke kanalen kan of moet je de klantgroepen bereiken?
Inkomsten – Bij de externe kant hoort ook de inkomstenstroom. Hoe en via welk model ga je geld verdienen met je waardepropositie. Abonnementen, uurtje factuurtje, lage marge - hoog volume of juist andersom?
Waardepropositie
Wat bied je de klantgroep?
Waarom kopen ze het bij jou?
Dit blok is een bijzondere, omdat Strategyzer hier een specifiek canvas voor heeft gemaakt.
Het Waardepropositie Canvas. Hier vertellen we er meer over.
Waardepropositie
Wat bied je de klantgroep?
Waarom kopen ze het bij jou?
Dit blok is een bijzondere, omdat Strategyzer hier een specifiek canvas voor heeft gemaakt.
Het Waardepropositie Canvas. Hier vertellen we er meer over.
De interne kant
Kern resources – wat is je belangrijkste asset die het fundament van je organisatie vormt?
Kern Partners – welke partners zijn nodig om je waardepropositie te kunnen leveren?
De kosten – wat is de kostenstructuur van de organisatie. Waar gaat het meeste geld naar toe?
De interne kant
Kernactiviteiten – wat zijn de belangrijkste activiteiten om de waardepropositie te kunnen leveren?
Kern resources – wat is je belangrijkste asset die het fundament van je organisatie vormt?
Kern Partners – welke partners zijn nodig om je waardepropositie te kunnen leveren?
De kosten – wat is de kostenstructuur van de organisatie. Waar gaat het meeste geld naar toe?
Buiten beginnen - binnen winnen
Kernactiviteiten – wat zijn de belangrijkste activiteiten om de waardepropositie te kunnen leveren?
Kern resources – wat is je belangrijkste asset die het fundament van je organisatie vormt?
Kern Partners – welke partners zijn nodig om je waardepropositie te kunnen leveren?
De kosten – wat is de kostenstructuur van de organisatie. Waar gaat het meeste geld naar toe?
Spelen en ontdekken wat de samenhang is
Het is een uitgelezen model om mee te spelen. Een businessmodel laat zich bijna nooit in één keer ontwerpen. Het begint met een concept propositie. De uitdaging en succes zit in de samenhang.
Grote kans dat wanneer je aan de slag gaat met het verdienmodel of operationele doorvertaling je erachter komt dat bepaalde zaken niet haalbaar of niet wenselijk zijn. In dat geval moet je terug naar het begin en daar weer zaken aanpassen.
Na verschillende rondjes komt je tot het model om mee te gaan starten. En ook dan zal je in de praktijk tegen zaken aanlopen die je niet had voorzien.
Dat maakt commercie en het ontwikkelen van nieuwe dingen uitdagend en boeiend.
Buiten beginnen - binnen winnen
Kernactiviteiten – wat zijn de belangrijkste activiteiten om de waardepropositie te kunnen leveren?
Kern resources – wat is je belangrijkste asset die het fundament van je organisatie vormt?
Kern Partners – welke partners zijn nodig om je waardepropositie te kunnen leveren?
De kosten – wat is de kostenstructuur van de organisatie. Waar gaat het meeste geld naar toe?