Commercieel plan opstellen
Doelgericht aan de slag
Alles begint met een plan
Geen papieren tijger die je in het najaar maakt, vervolgens in de bureaula legt en niet meer naar kijkt. Je wilt een plan met heldere doelen en acties dat je samen met je team elke keer weer erbij pakt. Ook moet je niet maanden aan dat plan gaan werken. Want je kunt hem in één paar sessies maken.
Een plan dat helpt om je doelstelling te realiseren
Alles begint met een plan. Maar dan wel een plan waar je ook dagelijks wat aan hebt. Een plan dat je helpt om de commerciële kansen te vinden, keuzes te maken, richting te houden, collega’s te informeren. En niet als laatste een plan dat ervoor zorgt dat je makkelijker je commerciële doelen haalt. Een goed plan zorgt voor focus. Met dezelfde inzet, tijd en geld meer resultaat.
Praktisch en compact
Maar wel praktisch en compact. Je hebt niks aan papieren tijgers. Daarom gaan we jouw plan ook in een paar korte sessie maken. Uiteraard met wat huiswerk vooraf. Uitwerking, toetsing en aanscherping volgen achteraf. Maar de basis staat in een paar workshops. Hoe we dat doen, hangt af van verschillende zaken. Jullie commerciële ambitie. Of er al een plan van het vorige jaar is. De informatie over markt, klanten, omzet. De omvang van je organisatie. Etcetera.
In drie stappen naar een concreet en succesvol commercieel plan
Voorbereiding en huiswerk
Gesprek vooraf
- Inventariseren van de ambities
- Huidige strategie en plannen bespreken
- Wat is er gelukt en wat nog niet
- Samen kijken welke informatie er al is
- Het programma finetunen
Huiswerk
- Nadenken over de concrete ambities
- Wie zijn je top 20% klanten en waarom?
- Wie zijn je voornaamste concurrenten en waarom?
- Ontwikkelingen die eraan komen
- Waar ben je de beste in?
- Wat wil en moet je nog ontwikkelen?
- ..en nog een paar andere vragen
Aan de slag
Inventarisatie
- Markt, doelgroepen, concurrenten
- Kansen, ontwikkelingen | Zaken waar je voor moet oppassen
- Jullie aanbod en wat er nog op het wensenlijstje staat
- De huidige aanpak van marketing, communicatie en sales
- Wat staat er al jaren op de lijst om op te pakken?
Ambitie en doelstellingen
- Waar gaan we voor?
- Concretiseren naar producten, klanten, markten, innovatie, etc.
Propositie en strategie
- Een onderscheidende propositie waarmee je het verschil maakt.
- De commerciële strategie om de doelen te bereiken.
- Focus en keuzes in de commerciële activiteiten.
Vertaling naar marketing, communicatie en sales
- De koopreis (salesfunnel) als basis.
- Invulling geven aan de zichtbaarheid, contact leggen, deals sluiten en behoud van bestaande klanten.
Het actieplan
- Resultaten bepalen voor het komende jaar | half jaar | kwartaal | maand.
- De KPI’s – het dashboard om maandelijks te monitoren
- Het actieplan – wie gaat wat doen.
Het uitgewerkte plan
In één oogopslag
Zoals gezegd. Het moet geen papieren tijger worden. In plaats daarvan een praktische en bruikbaar plan.
Wij werken alles van deze dag uit in een visueel overzichtelijk plan.
- Een presentatie met de verschillende onderdelen
- Een poster op ‘bushokjes – formaat’. In één oogopslag jouw hele plan in beeld. Handig voor het overzicht en een mooi ding om je klanten en collega’s mee te nemen in de commerciële ambities en activiteiten.
Incompany
Dit programma doen we incompany. Specifiek voor jouw organisatie. In één aantal sessies leggen we met jouw collega’s de basis voor het commerciële plan. 100% focus op jouw organisatie en ambities.
Investering
De investering in jouw commerciële plan gaat vanaf € 4.995. Een en ander afhankelijk van de commerciële ambities, welke informatie er al is en het aantal sessies.