Waardepropositie canvas
Wat is een waardepropositie canvas en hoe maak je die?
Eenvoudig scherpe proposities maken
Een uiterst krachtige methodiek die je helpt bij het ontwikkelen van nieuwe proposities. Proposities waarbij de doelgroep altijd je vertrekpunt is. Een belangrijke basis voor succes.
Wat is een propositie?
Ook wel een ‘waarde propositie’ genoemd.
Een propositie is eigenlijk een voorstel. Een voorstel wat jij te bieden hebt aan je klant. Het aanbod om zijn behoefte in te vullen of probleem op te lossen. Je creëert waarde.
Wij definiëren het altijd zo eenvoudig mogelijk. Een propositie is wat ons betreft het antwoord op de vraag
Wie koopt wat? En waarom kopen ze dat bij jou?
In een propositie bepaal je zo scherp mogelijk
WIE – dus je doelgroep(en) of ideale klant(en)
WAT – wat bied jij om die behoefte in te vullen of het probleem op te lossen
WAAROM kopen ze dat bij jou – en dus niet bij je concurrent. Wat is het onderscheidende aan jouw bedrijf en/of oplossing?
Veel ingewikkelder is het niet… maar je moet het wel ‘even’ op papier zetten.
Wat is een propositie?
Ook wel een ‘waarde propositie’ genoemd.
Een propositie is eigenlijk een voorstel. Een voorstel wat jij te bieden hebt aan je klant. Het aanbod om zijn behoefte in te vullen of probleem op te lossen. Je creëert waarde.
Wij definiëren het altijd zo eenvoudig mogelijk. Een propositie is wat ons betreft het antwoord op de vraag
Wie koopt wat? En waarom kopen ze dat bij jou?
In een propositie bepaal je zo scherp mogelijk
WIE – dus je doelgroep(en) of ideale klant(en)
WAT – wat bied jij om die behoefte in te vullen of het probleem op te lossen
WAAROM kopen ze dat bij jou – en dus niet bij je concurrent. Wat is het onderscheidende aan jouw bedrijf en/of oplossing?
Veel ingewikkelder is het niet… maar je moet het wel ‘even’ op papier zetten.
2 x 3 elementen om je propositie te ontwikkelen
Het Value Proposition Model bestaat uit 2x 3 elementen.
- Drie elementen aan de kant van de doelgroep (customer segment)
- Drie elementen voor jouw organisatie (value proposition)
2 x 3 elementen om je propositie te ontwikkelen
Het Value Proposition Model bestaat uit 2x 3 elementen.
- Drie elementen aan de kant van de doelgroep (customer segment)
- Drie elementen voor jouw organisatie (value proposition)
1e deel - de doelgroep en zijn behoefte
Het eerste deel helpt je om een grondig beeld te krijgen van je doelgroep en wat ze nodig hebben.
Customer Jobs
Wat is hun taak? Hun werk? Hun opdracht? Vandaag, morgen en overmorgen. Dagelijks. Maar ook naar de toekomst toe. In termen van de business runnen, team en klanten tevreden houden, ontwikkeling en groei. Etc.
Gains
Wat hebben ze daarbij nodig? Hun behoefte? Welke vragen komen naar voren? Wat is er nodig voor de volgende stap?
Pains
Wat staat er in de weg? Welke kennis, oplossingen of resources missen ze?
In dit 1e deel ga je op zoek naar de haakjes en brandende kwesties waar ze open staan voor hulp.
1e deel - de doelgroep en zijn behoefte
Het eerste deel helpt je om een grondig beeld te krijgen van je doelgroep en wat ze nodig hebben.
Customer Jobs
Wat is hun taak? Hun werk? Hun opdracht? Vandaag, morgen en overmorgen. Dagelijks. Maar ook naar de toekomst toe. In termen van de business runnen, team en klanten tevreden houden, ontwikkeling en groei. Etc.
Gains
Wat hebben ze daarbij nodig? Hun behoefte? Welke vragen komen naar voren? Wat is er nodig voor de volgende stap?
Pains
Wat staat er in de weg? Welke kennis, oplossingen of resources missen ze?
In dit 1e deel ga je op zoek naar de haakjes en brandende kwesties waar ze open staan voor hulp
2e deel - de oplossingen die jouw organisatie biedt
Gain creators
Wat kan je bieden om de behoeftes en wensen in te vullen?
Pain relievers
Hoe en waarmee kan je helpen de blokkades en issues die het uitvoeren van zijn ‘jobs’ lastig maken op te lossen?
Products & services
De uitkomst van deze twee zijn de ingrediënten voor jouw propositie. Jouw aanbod om de persoon in kwestie te helpen. Met nadruk op persoon. Wat het is de specifieke persoon die beslist en niet een organisatie. Natuurlijk heeft hij of zij collega’s die mogelijk meebeslissen. Maar ook dat zijn mensen.
Wat in deze fase ook belangrijk is is om duidelijk te maken wat jouw oplossing anders maakt dan die van je concurrent. Je zal je concurrentie dus ook goed in beeld moeten hebben.
Je propositie bestaat dus uit:
- Een behoefte – wat heeft je doelgroep nodig?
- Een belofte – wat heb jij te bieden?
- Een bewijs – kan je dat en waarom bij jou?
- En vaak ook nog een business case – kan je er geld mee verdienen?
2e deel - de oplossingen die jouw organisatie biedt
Gain creators
Wat kan je bieden om de behoeftes en wensen in te vullen?
Pain relievers
Hoe en waarmee kan je helpen de blokkades en issues die het uitvoeren van zijn ‘jobs’ lastig maken op te lossen?
Products & services
De uitkomst van deze twee zijn de ingrediënten voor jouw propositie. Jouw aanbod om de persoon in kwestie te helpen. Met nadruk op persoon. Wat het is de specifieke persoon die beslist en niet een organisatie. Natuurlijk heeft hij of zij collega’s die mogelijk meebeslissen. Maar ook dat zijn mensen.
Wat in deze fase ook belangrijk is is om duidelijk te maken wat jouw oplossing anders maakt dan die van je concurrent. Je zal je concurrentie dus ook goed in beeld moeten hebben.
Je propositie bestaat dus uit:
- Een behoefte – wat heeft je doelgroep nodig?
- Een belofte – wat heb jij te bieden?
- Een bewijs – kan je dat en waarom bij jou?
- En vaak ook nog een business case – kan je er geld mee verdienen?
Waar gebruik je het waardepropositie canvas voor?
-
Het vertalen van een idee naar een product of dienst
-
Behoefte van je doelgroep scherp krijgen
-
Bepalen van uitdagingen die commercieel succes beperken
-
Antwoorden om de behoefte in te vullen en om uitdagingen op te lossen.
De Gains zijn de basis, de pains maken het verschil
De behoefte van jouw doelgroep is de basis en het vertrekpunt. Dat is je kernproduct. Echter, daar zit niet het onderscheid.
Maar het verschil en het echte onderscheid zit hem in het oplossen van de issues daaromheen. Of te wel de aanvullende diensten.
De wasmachine van Coolblue maakt dat helder
Basisbehoefte
Nieuwe wasmachine, want die is stuk.
Issues daaromheen
- Ik moet zsm een nieuwe!
- Wat een keuze!
- Hoe krijg ik dat ding op zolder?
- Wat doe ik met de oude
Propositie Coolblue
Wij hebben een ruime keuzes aan wasmachines. Scherp geprijsd.
Natuurlijk helpen we je met het vinden van de juiste.
Vandaag besteld. Morgen in huis.
Onze monteurs installeren hem waar u hem wilt hebben. Sluiten hem aan, geven uitleg en nemen de oude mee.
De extra’s
Vriendelijke monteurs die ook de verpakking mee terug nemen.
Alles voor een glimlach!
Meerdere rondes
Die aannames moet je toetsen en/of testen. Met de antwoorden en learnings kan je je propositie aanscherpen.
Learning by doing.
Een propositie laat zich dus niet in één keer ontwikkelen. En als je eenmaal de eerste versie hebt dan zal je merken dat regelmatig aanpassen nodig is. Want jouw ideale klant en de wereld om ons heen staan ook niet stil.
Op de website van Strategyzer kan je meer lezen over dit model. LINK