Grip op je commercie
Met een goed dashboard meer commercieel resultaat
Cijfers zorgen voor focus op de juiste dingen
Als je ergens naar toe moet, dan zorg je ervoor dat je weet wat het adres en de route is. Omrijden is zonde en kost tijd en geld. Dat is waarom navigatiesystemen een uitkomst zijn. Heb jij ook een navigatiesysteem voor je business? Eén waar je doelen staan ingesteld en die je laat zien waar je bent, hoe hard je rijdt en wat de verwachte aankomsttijd is?
Veel ondernemers doen het zonder...
Een navigatiesysteem in dit geval. Ze hebben geen dashboard om de resultaten van hun commerciële inspanningen integraal te meten.. Oftewel, zien welk effect je social media hebben op je website bezoekers. Bezoekers die vervolgens gaan rondkijken en hun naam en email achterlaten voor een whitepaper. Gegevens die je daarna gebruikt voor een eerste contact of nieuwsbrief. Hetgeen uiteindelijk via een offerte leidt tot een nieuwe klant. Dat hele traject in 1x in beeld hebben, is wat veel ondernemers missen.
Je ziet door de bomen het bos niet meer
Begrijpelijk, want ieder platform heeft zijn eigen rapportage. LinkedIn, Facebook, je website en wellicht je CRM-systeem. Er is geen gemene deler. Elk sociaal kanaal staat op zichzelf en is niet verbonden met ander kanalen. Terwijl een ondernemer juist behoefte heeft aan een totaaloverzicht.
Gelukkig zijn er praktische oplossingen
Gelukkig zijn er voldoende oplossingen die de informatie uit de verschillende individuele systemen in één dashboard weer kunnen geven. Gratis tools zoals Google Datastudio. Maar ook betaalde oplossingen zoals Supermetrics.
Zoveel mooie en heel vaak gratis tools die je helpen om je commerciële succes te monitoren
Wel bedenken wat je wilt en moet weten
Voordat je daarmee aan de slag gaat, is het verstandig je KPI’s te bepalen. De koopreis van je klant en jouw commerciële inspanningen zijn daarvoor de basis.
Bespreken – bouwen – bijsturen
Daarna is het een kwestie van bespreken, bouwen en bijsturen. Zo simpel is het.
Eerst zelf aan de slag.
Ga eerst zelf eens aan de slag. We hebben alvast wat KPI’s voor je op een rij gezet.
Next level
Heb je je cijfers in beeld en wil je dat uitbreiden of samen eens kijken naar wat de cijfers zeggen? En hoe je commerciële inspanningen slimmer en doelgerichter kan maken? Boek dan een moment in om dat met ons te bespreken.