HubSpot implementatie Winford
Nieuw CRM voor marketing en sales op 11 locaties
HubSpot implementatie van de Marketing en Sales Hub voor een grote commerciële school met 11 vestigingen. Meer grip en inzicht om de conversie te verbeteren. Minder tijd aan administratieve handelingen.
Over de klant
Een private school voor het basis en middelbare onderwijs
Winford is een commerciële school voor leerlingen in het basis en voortgezet onderwijs die behoefte hebben aan een meer persoonlijke manier van onderwijs. Met 11 locaties in Nederland die Nederlands- en Engelstalig onderwijs aanbieden is Winford één van de top 5 onderwijsaanbieders op dit gebied.
De uitdaging
Geen leads meer door de kieren laten vallen
Winford maakte gebruik van een verouderd CRM systeem. Minder praktisch in gebruik, tijdrovend door het nodige handwerk en weinig overzicht. Met name te weinig functies om grip en zicht te houden op de leads. Tijd voor een nieuw CRM voor marketing en sales. Een oplossing die zorgt voor meer gemak, inzicht en grip. Minder tijd en meer succes.
De oplossing
HubSpot als nieuw CRM
Na een zorgvuldige overweging is er besloten dat HubSpot de beste keuze is als nieuw CRM-systeem. Hierbij viel de keuze op de pro versies voor zowel Marketing als Sales. Om Winford te ondersteunen qua gemak, inzicht en innovatie die nodig is om de doelen te bereiken.
“Het doel van HubSpot voor ons is grip op de commerciële kansen en de werkzaamheden voor onze 11 scholen. Ook om dingen makkelijker te maken voor sales en marketing. Dat is meer dan gelukt. Wij zijn er heel erg blij mee!”
Gaby Pannekeet - Manager Sales
De aanpak
Een school is flink anders dan een B2B organisatie
Een school en hun klanten (ouders en leerlingen) is op onderdelen flink anders dan een B2B. Dat vraagt om een aangepaste inrichting van HubSpot.
In deze HubSpot implementatie hebben we verschillende zaken aangepakt
- Als eerste het hele commerciële proces in kaart gebracht
- Het bestaande proces vervolgens omgebouwd tot het gewenste proces
- Formulieren ontwikkelen en plaatsen op de Umbraco site
- Inrichten funnel en sales automatisering
- Aangepaste gebruiksinterface om specifieke informatie te tonen
- Workflows maken die automatisch Verkoopkansen aanmaken
- Migratie van de data uit het oude CRM (Digitaal Kantoor)
- Specifieke rapportages die diepgaand inzicht geven in de instroom en conversies
- Training van alle gebruikers
Een commercieel proces binnen een onderwijsinstelling is flink anders dan een B2B organisatie. Ouders en leerlingen als contacten. Families i.p.v. bedrijven en veel meer persoonlijke overwegingen en emoties als het gaat om de besluitvorming.
Het resultaat
HubSpot geeft meer grip, meer inzicht en vraagt minder tijd
De formulieren komen nu niet meer in de mailbox, maar via de workflows direct in de salesfunnel en database terecht. Inclusief automatische taken voor de betreffende personen. Handig, snel en er raakt geen commerciële kans meer buiten het zicht.
De rapportages geven een scherp inzicht waar de verschillende leads en uiteindelijke leerlingen vandaan komen. Handig voor marketing om te weten waar ze hun budget op in moeten zetten. Sales heeft een goed beeld van de conversies binnen de funnel en kan op basis daarvan gericht aan de slag om die te optimaliseren.
Workflows en dashboards
Uitdagingen
Jazeker. Een nieuwe manier van werken is altijd lastig
11 lokale sales teams met een nieuwe manier van werken is wennen. De dagelijkse hectiek op een school maakt het uitdagend om HubSpot goed te gebruiken en de verschillende informatie, contactmomenten en afspraken vast te leggen. De energie, hulp en regelmatige check van het centrale salesteam en een aantal praktische rapportages zijn hier de oplossing om dat elke dag weer een stapje beter te doen.
Tips
Uitrollen in stappen
De belangrijkste tip in situaties als deze met verschillende teams en een nieuwe werkwijze is om in stappen uit te rollen. Niet alles in 1 keer. Eerst de basics en daarna stap voor stap verder. Meer informatie vastleggen, nieuwe workflows, extra inzichten, etc.
De volgende stap
Leren en verbeteren met de HubSpot rapportages
De volgende stap is om de HubSpot rapportages te verdiepen en meer te gebruiken. Inzichten om de instroom en conversie te verbeteren.
Nu het team steeds beter weet hoe HubSpot werkt kan je stap voor stap meer zaken gaan automatiseren. Dat scheelt tijd en hoef je verder dan geen aandacht meer aan te besteden.
Aandacht die uit kan gaan naar de leerlingen en hun ouders. Om die de persoonlijke aandacht te geven die ze zoeken op een school als Winford.