Een nieuwe strategie voor de jongeren
Opnieuw verbinding zoeken met doelgroep jongeren
Want die zijn ook voor Rabobank de toekomst. Een nieuwe strategie om jonge klanten weer te boeien en te binden aan Rabobank. Want we zijn de verbinding wel wat kwijtgeraakt. En dat is zonde want het zijn de klanten voor de toekomst. Dat was in het kort de opdracht en uitdaging.
Jongeren zijn belangrijk voor de toekomst
“Waarom aandacht besteden aan jongeren? Ze kosten ons alleen maar geld!” was een veel gehoord argument bij de interne gesprekken.
Het antwoord daarop: “Wacht maar totdat ze 25 jaar zijn en een huis gaan kopen. Een huis waarvoor ze bij Rabobank een hypotheek afsluiten. De investering die we hebben gemaakt om jongeren aan ons te binden, wordt dan in één keer terugverdiend.”
Dat inzicht was voldoende basis om de relatie met deze groep weer aan te halen en het benodigde budget te krijgen. Aan de slag dus.
Alles begint met inzicht
Alles begint met inzicht. Allereerst hebben we ons dan ook uitvoerig verdiept in de jongeren doelgroep. Het onderzoekbureau YoungWorks was de aangewezen partij om ons daarbij te helpen. Observeren, sessies met jongeren, onderzoeken. Alles is voorbijgekomen. Tot aan het lezen van boeken over generatie Z aan toe. Veel mooie en verrassende inzichten.
“Help me liever met het slim en verstandig verdienen van geld. Want daar heb ik altijd te weinig van!”
De inzichten lieten zien dat we als Rabobank op het verkeerde spoor zaten. Jongeren zitten niet te wachten op goedbedoelde hulp bij het slim en verstandig omgaan met je geld. Ze hebben veel liever hulp bij het verdienen van geld.
Voor jongeren door jongeren
Helpen met geld verdienen. Dat was dus de opdracht. Het mooie is dat je als Rabobank een groot lokaal netwerk hebt, veel organisaties kent en de financiële middelen hebt om daar wat moois en groots mee te doen.
Vrienden gevraagd
De vakantietijd kwam eraan. En dus de zoektocht naar vakantiebaantjes. Hoe vind je een leuke? En dan het liefst samen met een vriend of vriendin. Want samen is veel leuker (en minder spannend) dan alleen.
Het resultaat: De campagne ‘Vrienden gevraagd’. Samen met je beste vrienden een leuke vakantiebaan vinden.
Meer dan 100.000 website bezoekers in één week
De campagne had twee belangrijke ingrediënten. Een groot online platform waar werkgevers hun vakantiebaantjes konden aanbieden en de inzet van Dylan Haegens om het te promoten.
De website hebben we met hulp van de lokale banken gevuld. Een leuke video die in 1 minuut de campagne ‘Vrienden Gevraagd’ uitlegt, maakte veel zakelijke klanten enthousiast om mee te doen. – Bekijk hem HIER
Dylan Haegens
De inzet van YouTube-kanon Dylan Haegens hielp enorm om het platform bij jongeren te promoten.
Zijn ’top 10 meest gemaakte missers bij het solliciteren’ is binnen 2 weken meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. En dit leverde vervolgens een websitebezoek van meer dan 100.000 jongeren in een paar dagen op.
Jongeren dus wel degelijk belangrijk voor de bank
De strategie en eerste campagne waren de basis voor letterlijk een team ‘jonge klanten’ binnen Rabobank. Dat team heeft de strategie verder door vertaald, de verbinding met jongeren aangehaald en hen laten zien hoe belangrijk zij zijn voor Rabobank. Nu en in de toekomst.