Citymarketing voor Leidsche Rijn
Aan de slag met het imago van Leidsche Rijn
750.000 impressies | 110.000 mensen bereikt | 4 doelgroepen | 50 advertenties | 4000 websitebezoekers en 2,4 cent per bereikte Leidsche Rijner.
Stevige cijfers. Cijfers waar we blij mee zijn. Wat is het verhaal achter deze cijfers?
20 jaar Leidsche Rijn
De ‘Vinex’ Leidsche Rijn bestaat nu ruim 20 jaar. Er wonen rond de 100.000 mensen en is inmiddels onderdeel van Utrecht. In de beginperiode een echte Vinex. Functioneel om te wonen maar in termen van beleving en gezelligheid nog beperkt. Dat is in de laatste 10 jaar enorm veranderd. Er is inmiddels heel veel moois te zien én te doen.
Goed bewaard geheim
Maar dat zijn nog goed bewaarde geheimen. Veel Leidsche Rijners weten niet wat er te doen en te zien is. Dat is zonde. Ook voor de enthousiaste ondernemers achter de verschillende initiatieven.
Er was Citymarketing voor Leidsche Rijn nodig. Om de Leidsche Rijn bewoners in beweging te krijgen en al het moois te laten ontdekken.
Het imago als uitdaging
Dat is op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Het beeld van Leidsche Rijn is nog vaak het beeld van 10 jaar geleden. Het imago van ‘Een Vinex-wijk’ raak je niet zomaar kwijt.
En dat terwijl er de laatste 10 jaar zoveel moois ontwikkeld en gebouwd is. Van huizen, winkelcentra tot cultureel vermaak. Genoeg te zien en te doen. En om trots op te zijn. Werk aan de winkel om dat zichtbaar te maken.
Het imago van 'een Vinex-wijk'
Dat ombuigen naar een prachtig en aantrekkelijk gebied om te wonen, te werken en te ondernemen is een flinke uitdaging.
De 'Helpen Met Kopen' aanpak als letterlijke aanjager
De ruim 100.000 bewoners kunnen bij het ontdekken van Leidsche Rijn dus wel wat hulp gebruiken. Een mooie case waar de onze Helpen Met Kopen methode van past komt.
De uitdaging was om al het moois van LR aantrekkelijk genoeg te presenteren. Om ze daarmee te interesseren, uit te nodigen en in beweging te krijgen. We zien het als een klantreis.
Klanten of bewoners. Het zijn allemaal mensen
Of het nu klanten, bewoners of ondernemers zijn maakt niet uit. Het zijn mensen. Mensen die gevoelig zijn voor leuke, interessante en relevante informatie. Als die informatie aanspreekt willen ze er meer van weten en het uiteindelijk hebben. Of in dit geval wat mee gaan doen.
Content genoeg met Het Vakantie Doe Boek
Al het moois van Leidsche Rijn is door het designteam prachtig samengebracht in een boek. Het Vakantie Doe Boek. Dat had alles met de timing – de vakantie – en de Corona periode te maken. Veel vakanties waren geannuleerd en mensen bleven thuis voor een ‘Staycation’.
Het boek bevat 150 pagina’s met ‘lees en doe’ inspiratie. Via fysieke en online verkoop hebben we het boek aan de man gebracht.
Ondersteund met mooie pagina’s op de website en een webshop van Leidsche Rijn Marketing.
Maar met het toen nog beperkte bezoek van de website en het geringe aantal volgers op Facebook was er meer nodig.
Facebook en Instagram als aanjager
We hebben betaalde advertising ingezet via Facebook en Instagram. Om al het moois zichtbaar te maken bij meer mensen en traffic naar de website te krijgen.
Stap voor stap
Met een van onze vaste partners Identimo hebben we dit traject opgepakt. Stap voor stap.
- Eerst inzicht in de doelgroepen. Wie kunnen we onderscheiden.
- Vervolgens inzicht in de advertenties. Wat is de best werkende combinatie van beeld en tekst.
Dat zijn uiteindelijk vier doelgroepen geworden. Te verwachten groepen van Jonge stellen zonder kids, met kids tot aan oudere ‘Empty Nesters.
Toen dat eenmaal scherp was konden we gas gaan geven.
Cijfers nemen toe - week over week
Waar we begonnen met zo’n 15000 bereikte personen, 25.000 vertoningen en 250 websitebezoekers per week liep in de piekweken op naar ruim 65.000 mensen, 250.000 vertoningen en 1.700 bezoekers van de site. Mooie cijfers die we zonder betaald adverteren niet gerealiseerd hadden.
De keerzijde van alles
De cijfers zijn om tevreden over te zijn. Zolang je maar blijft adverteren. Want dat is de keerzijde van het hele verhaal. Op het moment dat we het twee weken wat rustig aan deden zag je dat direct in de cijfers.
Die zakken direct in. Ondanks dat er ook trouw ook op de eigen (onbetaalde) Facebook en Insta pagina’s bleven posten. Het laat maar weer eens zien hoe krachtig adverteren is maar omgekeerd ook hoe afhankelijk je ervan bent.
Nieuwsbrief
Om Facebook een handje te helpen én om niet voor eeuwig afhankelijk te worden van de advertenties is een bestand met geïnteresseerde Leidsche Rijners opgezet. Die hebben elke week een leuke mail ontvangen met inspiratie.
De marketing automationtool ActiveCampaign was de motor onder dit alles. Gekoppeld aan de website en webshop. Alle kopers van het boek eenvoudig je CRM systeem in. Dat scheelt je veel tijd en werk.
Content is King
Al met al een bijzondere en mooie campagne. Te beginnen met de content. Het Vakantie Doe Boek was een meesterwerk. Alle mooie en bewonderenswaardige dingen in Leidsche Rijn op een fantastische manier visueel vormgegeven. Genoeg inspiratie voor het designteam om daar pakkende advertenties en berichten van te maken.
Belangrijk. Want het is uiteindelijk de content die ervoor zorgt dat de mensen geïnteresseerd en geïnspireerd raken. Om op basis daarvan eropuit te gaan om ‘hun’ Leidsche Rijn te ontdekken.
Doel gerealiseerd – in beweging
Op basis van die cijfers trekken we de voorzichtige conclusie dat we de trots op Leidsche Rijn hebben aangewakkerd, de mensen in beweging hebben gekregen en een eerste stap hebben gezet in het ombuigen van het ‘Vinex imago’.
Maar het woord voorzichtig is bewust gekozen. Want het harde bewijs van het daadwerkelijk in beweging komen kunnen we niet 1-op-1 met cijfers aantonen. Dat is een mooi leerpunt voor een volgende keer.
Dat je het doel, de klantreis en hoe je het succes wil meten vooraf heel scherp hebt zodat je daar de content en acties op kan ontwikkelen om het ook te kunnen meten.
Als we alles bij elkaar leggen dan mogen we trots zijn op het resultaat. Enorm veel mensen hebben gezien wat voor moois Leidsche Rijn heeft. Naast het feit dat ze het gezien hebben zijn ze ook in beweging gekomen. Verschillende ondernemers geven dat aan dat er reactie is gekomen op de verschillende prijsvragen en aankondigingen. Ook van de bewoners kregen we verschillende reacties. Persoonlijk en op Facebook. Mooi!