HubSpot implementatie De Schoolschrijver
Met HubSpot alles in één CRM-omgeving
Implementatie van HubSpot Hubs voor het marketing- en salesteam, migratie van ruim 15.000 scholen en contactpersonen uit PerfectView, 5 salesfunnels met verschillende producten/diensten en een koppeling met externe applicaties en boekhoudsysteem
Over de klant
Een stichting die leermethodieken ontwikkeld voor basisscholen
De Schoolschrijver helpt scholen met lesprogramma’s en leermethoden om het lees- en schrijfniveau van de basisschoolkinderen op een leuke en leerzame manier te verbeteren. Het aanbod varieert van losse lessen, maandprogramma’s, training voor docenten tot meerjarige lesmethoden.
De uitdaging
Alles in één CRM-systeem
De opdracht is om alle losse lijsten, formulieren die losse e-mails genereren, data in het CRM-systeem PerfectView te migreren naar één CRM-systeem waar zowel marketing, sales, operations en finance in kunnen werken.
Om daardoor te zorgen voor een flink tijdsbesparing, toename van de leadgeneratie en zorgen dat er commerciële kansen gemist worden.
De oplossing
De HubSpot CRM pro suite als nieuw Marketing en Sales systeem
De oplossing is gevonden in de CRM-suite van HubSpot. De pro uitvoering van de marketing, sales en service hub. De CRM-suite bevat ook de optie om ook de website op een later moment over te zetten op het CMS van HubSpot.
Quote invoegen
Charlotte Buiskool - Hoofd Marketing, Communicatie en Sales
De aanpak
Eerst het commerciële proces uitwerken
Voordat we konden bepalen welk CRM-systeem nodig was hebben we het hele commerciële proces met alle producten en verkoopstappen in kaart gebracht. Om dit vervolgens aan te passen naar een situatie en proces dat vanuit één CRM-systeem te ondersteunen is.
Daarna zijn de volgende stappen gezet:
De datamigratie uit PerfectView gaf de nodige uitdagingen. Met name de verspreide gegevens over de verschillende tabellen van PerfectView en het koppelen/samenvoegen daarvan tot de HubSpot migratiebestanden was een stevige klus.
Het resultaat
Alles in één CRM-omgeving
Geen losse e-mails meer na het invullen van een website-formulier. Alles losse lijsten, verkoopkansen en informatie over de scholen in één praktische en overzichtelijke omgeving bij elkaar. Met salesfunnels en automatisering om het werk nog makkelijker te maken. Wat tijd bespaart en meer kansen oplevert.
Integrale inzichten in het websitebezoek, bijwonen van de webinars of eerder afname van producten laten snel een eenvoudig zien welke scholen en docenten graag geholpen willen worden aan een nieuwe lees- en schrijfmethodiek.
Workflows en dashboards
Uitdagingen
Zeker, veel producten met een eigen verkoopproces
De verschillende producten met vaak een eigen verkoopproces en systemen om de lesmaterialen beschikbaar te stellen zorgden voor de nodige uitdaging. Met name het zoveel mogelijk uniformeren tot een eenduidig proces vroeg om de nodige creativiteit.
Tips
Uitrollen in stappen
Ook hier is de belangrijkste tip om een nieuw systeem als HubSpot en de nieuwe werkwijze die eraan verbonden is in stappen uit te rollen. Stap voor stap in een aantal sessies. Eerst de basics met taken en vastleggen van afspraken en notities. Daarna aan de slag met de verdieping en meer complexere functionaliteiten als automatische e-mails, leadscoring en gedetailleerde rapportages en dashboards.
De volgende stap
Wennen aan de nieuwe werkwijze en meer conversie
Het websitebezoek is flink en de hoeveelheid leads voldoende. Toch liggen er nog voldoende kansen om de conversie van de bezoekers te verhogen. Om die leads vervolgens aan de hand te nemen richting de aanschaf van een van De Schoolschrijver producten.
Want het lees- en schrijfniveau op de basisscholen is er de afgelopen jaren helaas niet op vooruit gegaan. We zijn als Sherpa geen inhoudsdeskundige als het gaat om deze materie. Maar wanneer we kijken naar het aantal klanten, de groei en vooral de positieve reacties van docenten en andere betrokkenen dan kunnen we niets anders concluderen dan dat De Schoolschrijver hele goede dingen doet.