Jouw aanstaande klant heeft het niet makkelijk! Want er is een grote kans dat hij jouw product niet elke dag koopt. Daardoor heeft hij weinig kennis van de materie en weet hij niet zo goed wat of wie een goede leverancier of de beste oplossing is. Veel vragen. En bij Google ziet hij door de bomen het bos niet meer. Help je aanstaande klant een handje!
Hulp is welkom
Vooral bij complexe en niet alledaagse producten
Neem een ondernemer die op zoek is naar een overnamespecialist, een ISO-certificaat of een nieuwe softwareoplossing. Of een consument die hypotheek- of juridisch advies nodig heeft. Complexe en vaak dure producten die ze niet elke dag kopen. Dat maakt het aanschaffen ervan lastig, uitdagend en tijdrovend.
Nieuwe software voor het bedrijf. Hoe pak ik dat aan? Waar begin ik? Waar moet ik op letten? Hoe selecteer ik een aanbieder. Zijn er adviseurs om me te helpen?
Kortom. Hulp is welkom. Hulp om scherp te krijgen wat het probleem is. Hulp bij het vinden van de juiste oplossing. Maar ook het vinden van een goede en betrouwbare leverancier. En wellicht wil je klant dingen eerst zelf doen. Wie helpt hem op weg?
Er is zoveel keuze en concurrentie in de zoektocht naar de gewenste oplossing.
Help je toekomstige klant daarbij.
Hij zal je dankbaar zijn.
Helpen met kopen
Je prospect of klant assisteren bij zijn zoektocht noemen wij ‘Helpen met kopen’. De behoefte of het probleem scherp krijgen, oplossingen en aanbieders zoeken, keuzes maken. Door onvoorwaardelijk kennis en informatie te delen. En het geduld en vertrouwen hebben dat het commerciële resultaat na verloop van tijd jouw kant op komt.
Situaties en vragen die zich lenen voor het ‘Helpen met kopen’
- Markten met veel concurrentie en uniforme producten
- Producten of diensten die complex zijn en die de klanten niet vaak kopen
- Markten waar het lastig is om in beeld te komen bij de doelgroep
- Veel contacten en leads maar weinig conversie tot klant
- De wens om meer uit bestaande klanten te halen
De klantreis
In vier stappen naar de oplossing
Een klant koopt jouw product dus niet in één dag.
Waarschijnlijk ook niet in één week. Daar is het te duur, omvangrijk of complex voor. Of er is teveel aanbod.
De zoektocht, of zoals wij dat noemen – zijn klantreis – gaat in een aantal stappen. Vier in dit geval.
Oriënteren
Informatie zoeken en een eerste contact
Verdiepen
Kennis maken en een shortlist opstellen
Beslissen
Offertetraject en keuze voor een oplossing
Instappen
Klant worden, klant zijn én klant blijven
Antwoord op de vragen
In elke stap heeft jouw toekomstige klant vragen. Over zijn probleem, behoefte en de mogelijke oplossingen. Vragen over het beoordelen van jouw offerte. Maar ook een top 5 lijstje van dingen waarop hij moet letten bij de implementatie.
Vragen waar hij de antwoorden op zoekt. Help hem daarbij.
Mooi verhaal maar...
Wat levert Helpen met kopen mij op?
Meer interesse
Makkelijker meer interesse van prospects omdat je relevante informatie biedt
Meer effect
Een commerciële aanpak waar je met dezelfde tijd en inzet meer effect hebt
Kennisleider
Jezelf als kennisleider profileren in de markt
Focus
Focus op de ideale en daarmee rendabele klanten
Grip
Grip op de commerciële aanpak
Tools
Tools om makkelijker prospects tot klant te maken
Uiteindelijk…
Uiteindelijk meer leads, klanten en omzet