Klantcase Bringle

een nieuwe logistieke propositie voor webshops

Bringle

Alles begint met een goed idee!

Strategie

Propositie

Innovatie

Actie

Daar kunt u geen nee tegen zeggen

Bringle is geboren als idee om de logistiek van kleinere webshops te verzorgen. Met logistiek bedoelen we het opslaan van de producten en versturen van de bestellingen.

Het unieke van Bringle is dat prijzen, voorwaarden en het proces van offerte tot contract super transparant zijn. Bovendien kan je alles eenvoudig zelf online kunnen regelen.

Zeg maar vanuit de gedachte: Vandaag besteld. Morgen in huis.

De propositie voor Bringle ontwikkelen

Een onderscheidende propositie, online tools en een promotiecampagne ontwikkelen. Dat was de expeditie die we gingen ondernemen.

De uitdaging – Welk probleem los je op

Het idee was goed. Daar hoefde niet veel aan te gebeuren. Onze opdrachtgever is eigenaar van een flink logistiek bedrijf voor grotere webshops. Ze hebben meer dan 15 jaar ervaring in deze tak van sport en weten waar de kansen liggen.

Maar hoe komen we van idee naar een succesvolle propositie?

Van idee naar een concrete propositie. De belangrijkste uitdaging daarbij was de behoefte bij de webshophouder. Die ligt er wel, maar is latent. Wat wil zeggen dat kleinere webshophouders waarschijnlijk wel willen uitbesteden, maar denken dat dat voor hen niet betaalbaar is.

Buyer persona’s en het Value Proposition model als vertrekpunt

We hebben twee buyer persona’s gemaakt en het Value Proposition Model van Strategyzer (link) als vertrekpunt genomen. Voor elke buyer persona zoeken we naar de ‘Jobs to be done’, de behoeften en blokkades daarbij.
Actie

Daar kunt u geen nee tegen zeggen

Uitbesteden is veel te duur!

We hadden ook een communicatieve uitdaging. De doelgroep eerst laten nadenken over het uitbesteden en de tijdbesparing. En daarna het beeld omdraaien dat ‘mijn webshop te klein is en daarmee uitbesteden te duur’.
Dit is wederom een schoolvoorbeeld van Helpen Met Kopen. De behoefte scherp krijgen en de toekomstige klant stap voor stap helpen om zijn issue op te lossen.

Views en kliks genoeg… maar nog geen klanten

Samen met onze Facebook- en Instagramspecialist Identimo hebben we de ‘750 uur’-campagne opgezet. In combinatie met een leuke win-actie. Weergaven en kliks genoeg. Maar nog te weinig leads.

Het goede nieuws: stap 1 in de koopreis ‘zichtbaarheid’ is gelukt. Stap 2: contact leggen (nog) niet.

Wat is hier aan de hand? Waarom werkt het niet?

De ingezette winactie was mogelijk te moeilijk. Die hebben we eruit gehaald en de geïnteresseerden rechtstreeks naar Bringle.nl geleid. Naar de calculator. Want daar hadden we nog wat te vertellen.
Namelijk dat uitbesteden helemaal niet te duur is voor eigenaren van kleinere webshops.

De ‘rapid prototyping’-aanpak Pagina

De ‘koopreis’ is net als een ui

Geduld. Dat is wat er nodig was. Zeker bij een concept dat voor je doelgroep nieuw is en dat je ook nog online wilt verkopen. Stap voor stap de ui afpellen en de leads aan de hand nemen richting het moment van ‘ja, ik word klant!’.

De zichtbaarheid en bezoeker naar de website halen lukt nu prima. Nu is het zaak ze daar verder mee te nemen door de koopreis en ze te helpen met het ‘kopen van hun oplossing’.

Meten en blijven weten!

Kijken wat goed gaat en waar je bezoeker afhaakt. Dat is het spel. Informatie en data zijn daar essentieel bij.

Semrush helpt ons om te zien hoe we het doen ten opzichte van de andere online concurrenten.
Facebook Advertentiebeheer laat zien wat de best presterende Ads zijn.

Google Analytics, Google Datastudio en Hotjar laten zien wat de bezoekers op de website doen.
Mailchimp ondersteunt het proces van de downloads en het contact (‘nurturen’) met de leads.

Een heel scala aan tools en data. Maar zonder dat is het onbegonnen werk om een mooi concept als Bringle aan de man te brengen.

Koop dan!

De eerste stap is gezet. Het aantal klanten groeit. Maar we zijn zogezegd nog niet boven. Er mogen nog veel meer bezoekers op de ‘koopknop’ drukken. Dat is de volgende uitdaging richting de top.

Stap voor stap naar boven. Geduld hebben en volhouden.

Vergelijkbare expedities

Efficiency online

commerciële koers aanscherpen

Rabobank

strategie voor jonge klanten

Te duur, dus dan maar gratis….

Adwords is een prachtig instrument om bezoekers naar je site te krijgen Maar als jouw keyword ‘Fulfilment’ €7 per klik kost, dan moet je op zoek naar alternatieven.

Organisch, dus gratis, gevonden worden is dan een goede optie. En dat kan alleen met veel en vooral goede content op je site. Interessante content voor de doelgroep.

Als je veel lezers hebt, dan is het mooie dat Google dat beloont met een hogere ranking op de zoekpagina’s. Zo kan je dus alsnog bezoekers naar je site trekken, zonder hoge kosten.

Wordt vervolgd!