Contentplan

Een contentplan helpt je daarbij

Informatie die je klant helpt met kopen

Zoals je mogelijk al gelezen hebt op onze site, denken wij dat jouw klant wel wat hulp kan gebruiken bij het kopen van jouw product of dienst. Want dat doet ie niet elke dag en daardoor heeft hij best wat vragen. Vragen waar jij en jouw collega’s ongetwijfeld het antwoord op hebben. Geef je toekomstige klant die antwoorden en breng je organisatie en oplossing daarmee onder de aandacht. Geloof ons, hij of zij waardeert dat en denkt aan je tijdens zijn zoektocht.

contentplan

Antwoorden oftewel content

Die antwoorden noemen we content. Informatie op je website, via social media, e-mailings, blogs, white papers. Maar ook online webinars en fact sheets over je product of dienst zijn content.

Klantreis als hulpmiddel

Hoe weet je welke content je moet maken? Hoe zorg je dat die relevant en interessant is? Door de “Klantreis” als uitgangspunt te nemen. In elke fase van die klantreis heeft de klant andere vragen. Vragen waarbij de antwoorden de input zijn voor de content.

Neem bijvoorbeeld een klant die een softwareoplossing zoekt. In de oriëntatiefase wil hij weten welke oplossingen en mogelijkheden er zijn. Maar ook wat hij nodig heeft. In de fase van verdieping gaat hij op zoek naar leveranciers. Wat is het verschil tussen de ene en de andere? Wellicht wil hij ook tips over hoe je een softwarepakket selecteert, In de beslisfase wil hij ten slotte weten of de leverancier betrouwbaar is en wil hij nagaan welke ervaringen andere klanten hebben.

Content strategie & content kalender

Met al die vragen en antwoorden maak je een content strategie. Een slimme combinatie van doelgroep, klantreis, content en kanalen.

Een duidelijke Buyer Persona helpt je om te weten waar je klant naar op zoek is en waar je hem of haar kan bereiken. Zet dat vervolgens in een content kalender en je weet precies wanneer je aan de slag moet en wat er op welk moment moet gebeuren. Je zorgt daarmee voor regelmaat en je hebt een stok achter de deur om op de juiste momenten de juiste content te delen.

Kort gezegd:

Welke CONTENT is voor welke KLANTGROEP relevant en wordt op welk KANAAL en welk MOMENT aangeboden?

Wie schrijft, die blijft

Content is een belangrijke, zo niet de meest belangrijke brandstof voor de commerciële machine.

  • Je helpt je klant met kopen
  • Je brengt je zelf op een relevante en interessante manier in beeld
  • Met content bepaal je hoe je jouw bedrijf wilt laten zien
  • Je profileert jezelf als expert en kennisleider op een jouw vakgebied

Samen aan de slag met content

Zet dit je aan het denken, maar heb je nog niet helemaal scherp wat het voor jou en jouw organisatie betekent? Met alle plezier kijken we daar samen een keer naar. Wat is jouw product of dienst? Wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun vragen? Maar even zo belangrijk: Wat heb je al? Wat kan je daarvan al gebruiken? Van daaruit maken we een eerste stap richting een paar content items en je bent op weg. Want ook hier geldt dat je het stap voor stap moet aanpakken. Kijken wat werkt en dan de volgende stap. De Himalaya beklim je immers ook niet in één dag.

De eerste kop koffie en samen nadenken over jouw mogelijkheden is uiteraard kosteloos. De investering van jouw kant is alleen wat van je tijd.  Wil je dat uurtje eraan besteden? Laat het ons weten.

Interessant? Meer weten?

Is dit een Expeditie die voor jullie meer leads en klanten kan opleveren?

We vertellen je er graag meer over.

Een bericht aan ons met je gegevens is voldoende.