Met weinig tijd toch commercieel succes boeken

Focus aanbrengen in je commerciële activiteiten

In beperkte tijd meer klanten en leads?

Weinig tijd maar geen tekort aan commerciële ambities. Iets wat we bij veel ondernemers zien. Hoe kan je in de beperkte tijd die je hebt toch meer leads en klanten binnenhalen?

We gaan in deze en de komende blogs wat tips en ervaringen delen die je daarbij kunnen helpen.

Tip 1 – Focus

(Commerciële) focus, open deur. Maar in de praktijk loopt alles door elkaar heen. Alle klantgroepen en producten hebben je aandacht nodig. En door de schaarse tijd die je hebt is het gevolg dat je overal een beetje doet, zonder dat het je echt resultaat overlevert.

Daarom is onze tip: Durf te focussen. Een stap per keer. Succes boeken en daarna pas de volgende.

Hoe breng je commerciële focus aan?

Commerciële focus kan je aanbrengen door echte keuzes te maken. Keuzes op twee gebieden. Hieronder staan ze.

1. Kies één product of dienst
Welk product of dienst wil je onder de aandacht brengen van je potentiële klanten? Kies er één. Dat kan een bestaand product zijn, met goed rendement of een nieuwe met veel potentieel? Het gaat erom dat je durft te kiezen.

Dat product of dienst staat centraal in de commerciële acties die je gaat doen. Durf ook hier scherp te zijn en probeer niet een generieke boodschap te maken die meerdere producten samenvat. Je klanten zijn op zoek naar een specifieke oplossing.

2. Kies één doelgroep
Bepaal voor wie het product of dienst dat je hiervoor gekozen hebt het meest geschikt is. Oftewel, wie is je meest ideale klant (je buyer persona in vaktaal). En schrijf vervolgens de details op. Waar kan je hem of haar mee helpen? Welke problemen lost dat op? Welke vragen heeft hij? Waar kan je hem bereiken? Dit template helpt je daarbij.

Commerciële focus

Commercieel spreekuur

Wil je even sparren of je met je ideeën op het goede pad zit? De juiste focus hebt? Dat kan! Gratis. Boek een plekje op ons commerciële spreekuur.

Promotie en zichtbaarheid

Dit is de basis voor je promotie en zichtbaarheid. Waar moet je zijn en wat moet je roepen. Let goed op dat je dingen zegt die herkenbaar zijn voor deze persoon. Praat niet direct over de oplossing maar eerst over het probleem of de symptomen die de klant heeft. Daarmee ben je herkenbaar voor haar of hem. Dat trekt de aandacht en zorgt voor nieuwsgierigheid naar jouw oplossing.

Houd het simpel

Beperk het aantal stappen

Maak het niet te groot. Definieer overzichtelijke en kleine stappen die je morgen al kunt zetten in de tijd die je wél hebt. Bijvoorbeeld doelgerichte acties op social media of via Google Ads. Acties die moeten leiden tot extra verkeer op de website. Waar vervolgens 20 mensen het contactformulier gaan invullen.

Eerst die stroom op gang brengen. Daarna pas verder.

Focus is ook discipline

Hou je resultaten in de gaten en stuur bij als dat nodig is. Niets zo gevaarlijk als de orde van de dag. Door het klein te maken en te focussen op een paar acties is het ook veel makkelijker de discipline op te brengen om ermee bezig te blijven.

Succes!

De volgende tip

Automatiseren. Daar gaat de volgende tip over. Dingen inrichten die automatisch klanten generen zonder dat jij wat hoeft te doen.

Wil jij ‘automatisch’ op de hoogte blijven van deze en veel andere tips? Zet je naam op onze mailinglijst.