BIBLIOTHEEK

Titels die 100% zeker opvallen

Trek de aandacht van de lezer

Wat hebben een blog, whitepaper of offerte gemeen?

In ieder geval dat ze allemaal een goede titel nodig hebben. Hoe kom je tot een titel die opvalt en de nieuwsgierigheid van de lezer trekt? Deze aanpak en tips helpen je op weg.

Hair-on-fire problem

Bepaal de meest prangende vraag/behoefte/issue van de persoon voor wie je het stuk schrijft.
Met een noodzaak die gelijk staat aan ‘mijn haar staat in de brand – HELP!’

Angst, verlangen, onzekerheid, etc. Met name de issues en vragen die ze denken/voelen/willen maar niet aan een ander durven te vertellen. Daar raak je echt de snaar en trek je de aandacht.

Wat is de oplossing

Wat is de meest duidelijke, doordringende, duurzame, waardevolle en primaire oplossing voor zijn ‘haar in de fik’ probleem? Ga verder, wees creatief.

Wat is het dat ze ECHT willen of nodig hebben?

Stappen 

  1. Pak de aandacht: Raak ze met hun probleem
  2. Wek de nieuwsgierigheid met de oplossing
  3. Laat concreet zien wat ze krijgen (de oplossing)
  4. Subtitel (#3 will blow your mind)
  5. De uitgangspunten hieronder maken het nog krachtiger

Onderdelen headline

Het op te lossen HOF probleem (herkenning)

De oplossing (ja dat heb ik nodig)

Emotional trigger words (om aandacht te trekken)

Getallen (de 5 dit ; de 10 dat)

Bij voorkeur de doelgroep (spreek de persoon aan)

Liefst ook garantie (Risico wegnemen. Niet goed? Niet betalen of opnieuw)

Triggerwords

Beeldend, prikkelend, intrigerend, nieuwsgierigheid wekkend

Woorden die de aandacht en de nieuwsgierigheid triggeren (triggerwords):

Moord, failliet, ramp, onthuld, bekennen, horror, geheim, marteling, ontmaskerd, schokkend, moeten, nodig, kan niet zonder, die niemand vertelt, blow your mind, kost je geld

 

Bijvoegelijke naamwoorden. Om een diep van binnen een onvermijdelijke reactie te krijgen (visceral response). Onweerstaanbaar en een must-read

Angst voor pijn is groter dan verlangen naar plezier

De opzet van een goede headline

Finally! How to get [Gewenst resultaat] Without [thing they fear most] in [specific time frame] – Guarandteed.
[Probleem] geef me de [oplossing] en het [resultaat] zonder [de inspanning die ik haat] binnen [x tijd] – met [garantie]

 

Alternatieven

X manieren om [wens] zonder dat je [wat je echt vervelend vindt]

6 manieren om een wasbordje te krijgen zonder sit-ups elke dag

[een moeilijk ding] in [bepaalde tijd] ongeacht de [tekortkoming]

Je hypotheek betalen in 7 jaar ondanks je modale inkomen

Bereik [wenselijk ding] zoals [een expert] zonder [iets dat je verwacht daarvoor te moeten doen]

Schilder een masterpiece zoals Picasso zonder een schilderles

Hoe elimineer je je [grootste concrete probleem] zonder dat je [iets dat je haat] binnen [tijdframe]

Hoe kom je van je buikje af zonder je favoriete eten op te geven – binnen 21 dagen!

How to X without Y

You need X, right? Wrong! + subheader

X ways to Y

Where to find Y

How to eliminate X

Say goodby to X

De truth about Y

Have you been doing X wrong? Try Y

far|fa-lightbulb|

Voorbeelden

How to make men want you? (boek)

Make him beg to be your boyfriend in six simple steps

Your new ERP system that saves you 25% time and money (offerte)

The secret behind our 5-step approach and your succes

5 Things you should know about making a website (whitepaper)

22 money murdering mistakes that no webdesigner would dare to make

7 things about financial planners (whitepaper)

7 alarming things you must know before hiring a FP (#3 will blow your mind)

Astro Logical Love (boek)

How to satify a woman Every Time…and have her beg for more

Onthouden

Titel moet pakkend, prikkelend, nieuwsgierig zijn. Zoek de grens op.
Getallen + bijvoeglijk naamwoord + keyword + belofte

Durf tegen de stroom in te gaan.

Story telling werkt

  • Persoonlijk, authentiek, prikkelend, verhalend,
  • Maak het beeldend en daarmee herkenbaar voor de lezer
  • Zet de zintuigen en de verbeelding aan het werk
  • Laat mensen zelf na/meedenken en beleven
  • Brengen mensen of dingen tot leven. Maak er een pakkend beeld van
  • Maak het spannend, wek nieuwsgierigheid – laat de lezer actief worden
  • Wellicht een hoofdpersoon met een doel, conflict, oplossing en heldendaad
  • Los een probleem of uitdaging op
  • Stel vragen – dat zet de lezer aan het denken

Gebruik herkenbare metaforen en voorbeelden waar mensen zich iets bij voor kunnen stellen.

Bedenk wat je wil dat onthouden wordt.

Laat je blog niet uitgaan als een nachtkaars maar in plaats daarvan met een knal!

Gebruik passende en pakkende beelden

Heb lef!

Misschien wel het belangrijkste. Zoek de grens op.

Het is druk daarbuiten. Duizenden blogs. Een prospect vraagt altijd meerdere offertes op. Grijp je kans en zorg dat je opvalt!

Succes!